maanantai 5. tammikuuta 2015

Tauko loppu nyt!

Puolen vuoden tauko kuulumisissa...

Tämä on lähinnä tarkoittanut sitä, että mitään muutosta parempaan ei painonpudotus-rintamalla ole kuulunut. Väsyin kevään jälkeen tosissani painonpudotukseen ja siihen, että paino tyssäsi täydellisesti. Kesällä minulla tosiaan oli älytön sairastelukierre ja syksyllä alkoivat sekä pimenevät päivät että työstressi vaikuttaa mielialaani. Niimpä tein tietoisen päätöksen, että pyrin pitämään painoni paikoillaan ja jatkamaan, kunhan kohta on oikea.

Syksyllä tuli pari kiloa lisää keväältä ja muuten se pysyi paikoillaan aina jouluun asti, jolloin kerrytin herkkukiloja vähän turhaakin. Luultavasti herkkukilot olivat kuitenkin nestettä, sillä melkein kaikki lähtivät viikossa pois.


Olen palannut pitämään ruokapäiväkirjaa ja laskemaan kaloreita, mitä tein keväällä hyvin tuloksin. Kyseessä ei ole mikään uuden vuoden lupaus vaan tämä on minun painonpudotusprosessini jatkumista. Olen toisaalta todella iloinen, että jouluna ja herkuista tuli kerrytettyä noin paljon lisäkiloja, sillä vaadin jonkinlaisen herätyksen. Olin todella pitkään syksyllä vain tyytyväinen kevään saavutuksiini, enkä oikein saanut mitään aikaiseksi. Nyt koin taas todellisen herätyksen ja totesin, että nyt täytyy taas opetaation jatkua.


Painonpudotus tapahtuu muutenkin hitaasti, jotta se olisi pysyvää. Siksi olen aina keväisin päättänyt pudottaa selvästi enemmän ja loppuvuoden pitää painon siinä ja opetella tasapainoittelua. Tämä on oikea ratkaisu minulle, sillä painoa pitäisi niin huimasti pudottaa.

Muutimme myös omaan asuntoon tuossa loppu vuonna ja se aiheutti myös paljon kaikenlaista stressiä, mielialavaihtelua ja kuntoilun poisjäämistä. Nyt olemme kuitenkin löytäneet uuden salin meidän alueelta, missä olen ahkerasti alkanut käydä!

Eli tämän kevään avainsanat: salilla käynti, ruokapäiväkirja ja ajoittain kaloreiden laskeminen. En aio koko kevättä laskea kaloreita vaan niiden laskeminen tulee aina olemaan potku eteenpäin ja silloin kun en ymmärrä, miksi paino ei putoa, otan kalorien laskemisen taas käyttöön.


Terveellisen ruokavalion opetteleminen ei ole ihan niin helppoa, mitä olen kuvitellut. Löysin myös Facebookin kautta toisen nuoren naisen, jonka tarina on melko samanlainen minun kanssani ja hänen kanssaan vaihdamme vinkkejä ja kuulumisia, josko tämä lähtisi paremmin vertaistuen kanssa liikkeelle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti